VÂNĂTOAREA DE BRAND-MANAGER - Publicis Media Moldova
24785
post-template-default,single,single-post,postid-24785,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.9,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.3,vc_responsive,ro

VÂNĂTOAREA DE BRAND-MANAGER

Brand-manager este unul dintre acei specialişti, a cărui activitate este esenţială. El este responsabil de promovarea produselor (atât a celor noi, cât și a celor deja existente) şi de recunoaşterea  companiei însăşi. Totuşi, a găsi un angajat calificat nu este atât de simplu. 

brand-manager-smg.ro

Este oare nevoie de un brand-manager? Conform afirmaţiilor Narnei Abraamian, senior recruiter SBC-HR, dacă compania se ocupă cu comercializarea mai multor produse unite printr-un singur brand, aceasta deja are nevoie de un astfel de specialist. «Într-o afacere de succes brand managerul este considerat una dintre figurile cheie, deoarece companiile mari si mijlocii, producători şi retaileri, au nevoie în permanenţă de specialişti calificaţi de acest tip», – a mai spus specialistul. Vânzarea bunurilor şi serviciilor cu succes, consideră  Alexandru Zorkin, directorul general Starcom Mediavest Group Moldova, în mare parte depinde de poziţionarea corectă a mărcii comerciale, adică de lucrul brand-managerului. În concluzie: fiecare companie are nevoie de un brand-manager, interesat de crearea  imaginii pozitive a produsului său şi de creşterea vânzărilor acestuia.

Vânzător de o impresie bună

Mulţi angajatori conştientizează importanţa prezenţei unui brand-manager într-o companie, dar nu toţi înţeleg ce intră în responsablităţile sale. Piaţa muncii din Moldova în mod clar suferă de lipsă de specialişti calificaţi în acest domeniu. Un angajat lipsit de experienţă în tandem cu incapacitatea conducătorului de a stabili sarcina in mod corespunzător pot  cauza o eficacitate egală cu zero a efectivităţii brandingului.

Trebuie înţeles faptul că brandul – nu este sinonimul mărcii comerciale, ci imagineа produsului în mintea consumatorului.  Respectiv, crearea imaginii necesare despre produs în mintea auditoriului ţintă – scopul principal al brand managerului. În același timp, în funcție de specificul companiei (sfera de activitate, poziţionarea pe piaţă, avantajele, segmentul de preţ ş.a.m.d) metodele de atingere a scopului stabilit pot fi diferite.

«Un brand-manager are o lista cu obligaţii destul de serioasă, – povesteşte Alexandru Zorkin. – Dar în linii generale, lucrul său se rezumă la următorul algoritm: el este obligat să efectueze un studiu a imaginii mărcii comerciale, o analiză a activităţii concurenţilor, să descopere noile tendinţe pe piaţă şi, în baza rezultatelor analizei efectuate, să dezvolte o strategie de dezvoltare a brandului. Apoi să purceadă la aplicarea acesteia cu ajutorul a diverse activităţi de marketing (campanii publicitare, prezentări ş.a.m.d)».

Pentru o muncă eficientă, specialistul pe branding trebuie să îşi stabilească relaţii de cooperare cu departamentele de vânzare, publicitate şi design, tipografii, trade-marketologi, de finanţe, dar şi alte servicii.

În afara de asta, punctează Alexandru Zorkin, în timpurile noastre, când Internetul devine principalul instrument în luarea deciziei de cumpărare, brand-managerul trebuie să supravegheze activitatea de creare şi completare a site-ului  companiei şi a paginilor acesteia pe reţelele de socializare.

Dacă totul este făcut corect, rezultatele nu vor întârzia să apară: produsul nou sau produsul puţin cunoscut  va deveni unul recunoscut, la consumatorul final se va genera o cerere pentru  acest produl, şi drept rezultat se va mări cota prezenţei produsului pe piaţă.

Cine este potrivit pentru acest post?

Facultăţi de branding la noi momentan nu exista, din această cauză aceşi specialişti, de regula, au studii în domenii conexe. Dar şi cerinţele către canditat vor trebui formulate luând în considerare caracteristicile specifice companiei.

Totodata nu se recomanda să angajaţi specialişti fără nici o experientă. «Candidatul potenţial trebuie să aibă experienţă pe un post similar sau pe un post conex (de regulă, cariera brand-managerului se începe cu poziţia de marketolog). Este necesar  candidatul să deţină studii superioare ( în domeniul marketing şi publicitate, posibil studii în economie ). Candidatul trebuie să poată să lucreze cu informaţia, să o sistematizeze şi să desfăşoare analize», – a declarat Nara Abraamian.

Alexandru Zorkin spune că un angajat calificat pe această poziţie  – este un specialist cu stagiu de muncă 3-5 ani, care a lucrat asupra creării, consolidării şi menţinerii imaginii unui anumit brand. «El trebuie să cunoască preferinţele şi nevoile potenţialilor consumatori şi clienţi, să studieze şi să poată aplica tot spectrul instrumentelor de publicitate moderne».

Pentru căutarea unui specialist pot fi utilizate toate resursele tradiţionale de recruting, dar atunci când este necesar un brand-manager cu experienţă într-un anumit segment de piaţă, va fi nevoie de a apela la surse suplimentare (forumuri profesionale, căutarea în companii, recomendaţii ş.a.m.d.). «Astfel de specialişi există în ţată, dar de cele mai dese ori aceştia sunt formaţi în companii. Loialitatea lor este foarte înaltă, aceştia sunt foarte greu de convins să plece în alte companii, – a spus  Nara Abraamian. – Pot fi ademeniţi doar acei, care au lucrat cu produse analogice produsului dumneavoastră. Dar un specialist din afară de cele mai dese ori presupune cheltuieli mari şi nu întotdeauna oferă aceleaşi rezultate ca la pestul de muncă precedent». Din această cauză, dacă compania poate să îşi permită formarea profesională a unui angajat al său din departamentul de marketing sau publicitate, aceasta ar fi cea mai optimă soluţie.

Sursa: jurnalul economic Business Class, iunie 2016

Autor: Eugeniu Ceban